Jutut ajassa

22 lokakuuta 2025

LEVYT - Humble Pie: Thunderbox

Humble Pieksi ristitty kvartetti muodostui vuonna 1969 neljässä muussa bändissä vaikuttaneista tyypeistä.

Jerry Shirley oli soittanut rumpuja hieman aiemmin kuopatussa Apostolic Interventionissa. Basisti Greg Ridley tuli mukaan yhä aktiivisesta Spooky Toothista. Kitaristi-vokalisteista Peter Framptonin edellinen ryhmä The Herd hajosi pian tämän liityttyä Humble Piehin, Steve Marriotin Small Faces taas jatkoi Rod Stewartin ja Ronnie Woodin kanssa nimellä The Faces.

Muuan vuosi myöhemmin Dave Clempson korvasi Framptonin tämän lähdettyä teilleen. Uudella kokoonpanolla syntyi orkesterin mielestäni paras tuotos, sen seitsemäs studio-LP Thunderbox (1974).


Humble Pie aloitti soittamalla 60- ja 70-lukujen vaihteelle tyypillistä blues rockia, jossa voi aistia ainakin ripauksen psykedeliaa, toi hetkeksi mukaan folk-vaikutteita ja päätyi sitten suhteellisen puhdasverisen hard rockin paahtajaksi. Ei välttämättä maailman ainutlaatuisin kehityskulku.

Thunderboxia edeltänyt tupla Eat It sisälsi yhden puoliskon soul covereita mm. O.V. Wrightin ja Ray Charlesin laulukirjoista. Tähän linjaan yhtye pureutui seiskalevyllään vieläkin syvemmälle juuriaan silti unohtamatta. Vähin osin mentiin jopa funkin saralle.

Thunderbox avaa kulkevana hard rockina. Hyvät soundit, rempseänkarhea soitanta sekä Marriotin aavistuksen Robert Plantia, Janis Joplinia ja erään näkemäni kommentin mukaan jopa Bon Scottia muistuttava ääni toimivat loistavasti.

Alkujaan gospel-pumppu Violinairesin Groovin' with Jesus viskaa kehiin kiekon ensimmäiset funkit. Sovitus ei tuo alkuperäiseen verrattuna juurikaan uutta, vaan samoilla linjoilla mennään. Hyvin toimii edelleen.

Ann Peeblesin I can't stand the rain kolmantena saa rytmisesti hiukan kakkosraidan kaltaisen tulkinnan, mutta on ehkä sittenkin enemmän nojallaan souliin. Jerry Shirley vetää rumpujen lisäksi pianolla. Vieraileva Mel Collins puhaltaa tarkemmin määrittelemättömät torvet, kuten siellä täällä pitkin albumia.

Anna (go to him) on sama biisi, jonka Beatleskin on levyttänyt. Marriotin sielukas ääni sopii tähän mainiosti, omana mielipiteenäni monena päivänä paremmin kuin Arthur Alexanderin tyystin toisenlainen alkuperäisesityksessä.

No way jatkaa rockin ja soulin rajamailla. Groovea riittää keskitien roketteja runsaammin. Hetkittäin meininki on varsin zeppeliäänistä.

Paketin funkein pala soi vinyylisittäin ajatellen A-puolen lopussa. Rally with Ali saa helposti sukat pyörimään jaloissa, mikäli kuulijan rytmikäsitys on yhtään funkia ymmärtävää sorttia. Yhä vaan toimii ja on toiminut koko ajan, vaikken sitä joka kappaleen yhteydessä erikseen olekaan toitottanut.


Don't worry be happy ei ole samanniminen Bobby McFerrinin ralli, joka ilmestyikin vasta kasarilla. Sen sijaan se on taas yksi tarttuvasti keinuva Humble Pien oma kappale. Sen kohdalla nousee joskus mieleen, onko kyseessä jo liian mones lähes samasta puusta veistetty numero albumilla.

Levyn toinen laina Ann Peeblesiltä (ja vieläpä samalta LP:ltä kuin edellinen) on svengaavasti vedetty Ninety-nine pounds. Toimii.

Every single day palauttaa bändin hard rockin maastoihin. Hyvä juttu, että välillä mennään taas tätä rataa.

Kymppiraidalla orkesteri sukeltaa versioimaan Chuck Berryä. No money down saa originaalia tunnistettavasti kunnioittavan, mutta kuitenkin omannäköisensä tulkinnan. Blues on läsnä.

Kyllä rock- tai varsinkin soul-lätyllä voi yksi balladikin olla. Asian hoitaa järjestykseen basisti Ridleyn laulama Drift away, joka on alkujaan myös Berryn, nimittäin Mike Berryn levytys vuodelta 1971. Tutunoloinen melodia, vaikkei esittäjän nimi kilisytä päässäni kellon kelloa.

Loppurutistus on tässä tapauksessa myös loppurymistely. Oh la-de-da ränttää ja tänttää oikein urakalla ja melkoisen eri malliin kuin Staple Singersillä. Rockilla maaliin ja vajaa kolme varttia täyteen.

Shirleyn pianonsoitosta vielä. Luin tiedon siitä Wikipediasta, mutta 2012 CD-painoksen kansissa ei asiaa mainita. Marriotin kontolle on kyllä merkitty koskettimet biisejä sen kummemmin erittelemättä.

Mutta mutta, Clempson mainitsee itsensä Pink Floydin David Gilmourin vierailleen studiolla nauhoitusten aikaan ja soittaneen yhden pianointron. Ainut sellaisen omaava kappale on juuri I can't stand the rain. Clem sanoo, ettei tiedä käytettiinkö pätkää vai ei. Asia jää osaltani selvittämättömien koriin.

Selvää sen sijaan on, että taustakuoroja laulaa oman porukan lisäksi trio The Blackberries. Heidän diskografiastaan löytyy joitain sinkkuja ja esiintymisiä eri artistien taustalla, joukossa Pien lisäksi mm. Diana Ross, Ringo Starr ja Steely Dan.

Lopuksi, mikäs on tuo thunderbox? No sehän on vanha lempinimi veskille, huussille, käymälälle. Etukannen avaimenreiästä pääsee sellaiseen tirkistelemään. CD-vihkosen sisäsivulta voi tarkastella näkymää ovi auki. Kuva alla, elleivät korkeammat voimat muka-moralismissaan toisin päätä.


Se on kiitti vaan ja thunder!

Aivan mahtava!

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:


13 lokakuuta 2025

UUTUUSLEVYT - The Kokomo Kings: Turbomouth

Kokomo on Miami-heimoon kuuluneen intiaanin mukaan nimetty pikkukaupunki Indianan osavaltiossa, Yhdysvalloissa. Asukasluvultaan se oleilee hieman Rovaniemeä pienempänä ja selkeästi Porvoota suurempana. Siinä missä Rovaniemen asukastiheys on noin 9 henkeä per neliökilometri, on se Kokomossa yli 600.

En tiedä onko mainittu amerikkalaiskaupunki toiminut innoittajana yhtyeen nimelle. Kehitinkin taannoin sen rinnalle teorian, jonka mukaan kyseessä voisi olla kunnianosoitus useammallekin blues-kitaristille. Ajattelen Kokomo Arnoldia ja ainakin neljää Kingiä.

Käsittelyssä The Kokomo Kingsin Turbomouth (2025).


Taas on meininki bändillä niin tiukkaa, jotta revetä meinaa.

Samaa herkkua on aiemmin saatu pureskella jo neljän lätyn verran, alkaen vuodesta 2013. Tähän hätään en saa mieleeni ainuttakaan toista yhtyettä tai artistia, jonka viittä (5) ensimmäistä pitkäsoittoa pitäisin yhtä tasalaatuisen loistavana. Aivan hillitön viiden suora. Täyskäsi!

Kunkut porhaltavat itse viitoittamaansa tietä tunnistettavan rockabilly bluesinsa parissa. Ei mitään uutta auringon alla, ja se on pelkästään hienoa. Pysyvyys on nykykulttuurissamme aivan liian aliarvostettua, enkä tarkoita vain kulttuurin (lue: taiteitten) saralla. Uskallan toivoa, että ns. kehittyneitten länsimaitten ulkopuolella se jossain on yhä arvossaan, mutta tuo on vain arvaus.

Ensikuulemalla ennätin jo ajatella muutaman biisin ska-biitin olevan näille uutta, mutta sekin ujutettiin yhden kappaleen voimin kattaukseen jo edellisellä levyllä. Turbomouthilla lajia edustaa mm. hieno, popahtava Something in her eyes.

Kokoonpanoon on sitten viime kerran tehty yksi muutos. Uutena kitaristina pelaa tanskalaisen Ronni Busack Boysen korvannut Jonas Holmberg. Onko kvartetti nyt sitten kokonaan ruotsalainen? Oli tai ei, on Kokomo Kings Björn Borgin ja Saab 99:n lisäksi parasta mitä länsinaapurista on elinaikanani tullut. Abbasta tai muista euroviisuista ja -humpista en niin perusta.

Pohjia työstävät edelleen rumpali Daniel Winerö sekä lauluntekijä-basisti ynnä ymmärtääkseni pääkuningas Magnus Lanshammar. Vokalistina ja kitaristina toimii ensilevyä, osin toistakin vaille aina niitä rooleja vetänyt Martin Abrahamsson.

Kalastusteema näemmä toistuu Lanshammarin lauluissa vuodesta ja levystä toiseen. Hän on käsitellyt aihetta niin paljon, että bändiltä tuli taannoin ulos kokoelma Gone Fishing With The Kokomo Kings (2023). Tällä kertaa siimojen ja koukkujen maailmaan johdattaa Fishing in the deep waters.

Voi toki olla, että kalastuksen takana lymyää jokin piilomerkitys. Ainakin tapa, jolla sanoitukset on kirjoitettu antaa mahdollisuuden moiseen tulkintaan. Veikkaan tylsästi kalojen tarkoittavan naisia.

Kiekon ainoaksi vierailijaksi on kanteen merkitty Waldemar Skoglund, joka soittaa rytmikitaraa päätösraidalla Afternoon tea. Mahtaako hän vastata biisin AC/DC-henkisestä riffistä? Kukaties.

Hehkutin kuukausi takaperin AT's Roots & Ramblin'n uutuutta toistaiseksi vuoden albumina. Tiesin jo niin tehdessäni tämän haastajaksi. Sattumoisin tilasin molemmat yhtä aikaa Goofin' Recordsilta. Siinä paketissa oli laatu tapissa.

Sweden: 12 points. La Suède: 12 points.

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:


05 lokakuuta 2025

KIRJAT - Jari Tervo Rovaniemellä

Olen pitänyt tapanani aika ajoin blogata myös kertomakirjallisuudesta. Edellisen kerran kävi näin noin vuosi sitten, jolloin aiheeksi nousi Jussi Siirilän viimeisin. Hänellähän on pohjoista taustaa kuten tämänkertaisellakin kirjailijalla.

Nimittäin, kahlasin tuossa toissa viikonloppuna läpi Jari Tervon tuotannon. Tai siis viime joulunahan sen tein. Tai joulun pyhinä aloitin ja tammikuulla lopetin.

Ettei jäisi väyrystelyn määrästä kiinni, tunnustan vielä lukeneeni vain hänen Rovaniemelle sijoittuvat kirjansa. Tai siis ne kirjat, jotka sijoittuvat sinne edes osaksi, ellei kokonaan. Tai suurimman osan niistä, koska esim. lapsuus- ja nuoruusmuistelot jäivät pois tarkastelusta.

Kuva kertoo mitä. Välissä kallellaan olevan jätin talvisavotassa väliin.


En enää muista tarkkaan, ottiko urakka kolme viikkoa vai vähän yli tai alle. Joka tapauksessa näinä aikoina on meikäläiseltä kohtalainen saavutus tempaista huiviin seitsemän romaania ja kolme novellikokoelmaa alle kuukaudessa.

Jotta tuo on mahdollista, on muodon oltava kohdillaan ja kielen vietävä mukanaan. Tervon tapauksessa näin on, eli kieli kolahtaa. Näin on ollut vähintään vuodesta 1992 lähtien, olipa kyseessä romaani, novelli, tv-sarjan käsikirjoitus, kolumni tai vaikkapa sanomalehden lyhyissä pätkissä päivittäin etenevä jatkokertomus. Kaikkiin mainittuihin olen törmännyt viimeksi kuluneen 30 vuoden aikana, ehkä vielä pakinaan.

Runous minuun ei pure, joten ne olen Tervonkin tuotannosta jättänyt muitten pureskeltavaksi. Välihuomiona kerrottakoon, että väkisin olen joskus puurtanut Leinon ja Kiven runoja. Ei toimi täällä, kuten eivät ehkä yllättäen edes laulun sanat painettuna tekstinä.

Yleisesti ottaen kuulunen lukijana vähemmistöön siinä mielessä, että muoto merkitsee yleensä sisältöä enemmän. Sama kyllä pätee musiikkiinkin, jos sisällöllä tarkoitetaan laulujen sanomaa ja muodolla sitä miten se toimitetaan esittäjältä kuulijalle.

Vaan aiheenahan ovat nyt nuo kymmenen opusta.

Pohjan hovi (WSOY, 1992)


Muistaakseni tutustumiseni Jari Tervoon kirjoittajana alkoi 90-luvun lopulla tästä hänen ensimmäisestä romaanistaan. Se iski heti kuin Korkeajännityksen miljoona volttia. Se toimi, kun ahmin sen uudestaan vuosien päästä, ja taas nyt kolmannellakin kerralla, kun taukoa edelliskertaan oli pitemmästi.

Pohjan hovin tyyli on varsin omanlaistaan. Toisiin se osuu, toisiin ei. Joku sanoi kerran Tervon kirjoittavan niin vittumaisesti, ettei vaan pysty. Valalle en mene liittyikö kommentti tähän teokseen, mutta passaisi kyllä. Kerronta on tajunnanvirtaista pötköä ja kertojana toimii milloin kukakin, väliin vieläpä monitasoisesti. Lukija saa olla tarkkana pysyäkseen jyvällä kuka kulloinkin on äänessä.

Sisällöstä joku toinen totesi, että siinähän vaan ajetaan Rovaniemen ja Sodankylän väliä, ryypätään ja puhutaan paskaa. No periaatteessa juu, mutta sekin riittää (ks. muoto vs. sisältö). Paitsi että on tällä toki juonenkin tapainen plus joukko sivujuonteita.

Pohjan hovi on joka kerta riemastuttanut minua ja kutkuttanut huumorintajuani. Sen parissa tuntuu, että myhäilyttää melkein koko ajan ja lopunkin aikaa melkein myhäilyttää.

Saa jäädä hyllyyn.

Poliisin poika (WSOY, 1993)


Toinen romaani hyödyntää näkökulmatekniikkaa eli silläkin on useita kertojia. Jokainen puhuu tavallaan, siis tekstin tyyli muuttuu luvusta toiseen. Näkökulmat tietysti myös limittyvät. Samaa kohtausta saatetaan sivuta monen silmin.

Tämänkin luin nyt kolmanteen kertaan, eikä tekniikkavalinta näköjään enää miellytä samaan tapaan kuin aiemmin. Vaikea laji.

Hyvää luettavaa Poliisin poika yhä on, vaikka kärsikin vertailusta Pohjan hoviin. Teoksen pohjalta on tehty mainio tv-elokuva.

Siat ja naudat (WSOY, 1994)


Tervon ensimmäinen novellikokoelma osoittaa, että häneltä käy myös lyhyempi proosa. Omemmillaan hän kuitenkin on pitemmän muodon parissa.

Miljöönä ei joka tarinassa ole Rovaniemi, vaan kauimmillaan käydään Irakissa saakka.

Pyhiesi yhteyteen (WSOY, 1995)


Kolmas romaani jatkaa näkökulmateknikalla. Tällä kertaa joka luvulla on eri kertoja. Näin ääneen pääsee yli 30 erilaista henkilöä, mikä tekee kakusta maukkaamman kuin se ehkä muuten olisi ollut. Toisaalta lukijalta edellytetään tämän vuoksi erityistä tarkkaavaisuutta ja hyvää muistia.

Muisti on oiva apu kaikkien Tervon kirjoitusten kanssa. Hän kun ei juuri alleviivaa ja spedetä asioita. Yksittäinen sivulause jossain saattaa olla avain johonkin myöhempään. Jos ei yhteys joka kerta olekaan juonen kannalta merkittävä, on sellaisen bongaaminen vähintään lukijaa palkitsevaa.

Muistista on hyötyä myös teosten välillä. Samoja henkilöitä kun vilahtelee eri opusten sivuilla. Tässä mielessä isomman satsin lukeminen lyhyeen aikaan on varsin kannatettavaa. Saman havaitsin hiljattain myös Joni Skiftesvikin kohdalla.

Pyhiesi yhteyteen sovitettiin elokuvaksi nimellä Rikos ja Rakkaus.

Tuulikaappimaa (WSOY, 1997)


Tällä kertaa näkökulmia on kaksi, kun rovaniemeläiset veljekset kuvailevat kokemaansa vuoronperään. Tervon kotikaupungista poiketaan Sodankylänkin taakse, aina Ivaloon asti.

Alku on uusiksi kirjoitettu, mutta vain vähäisesti muokattu, tapahtumiltaan muuttumaton novelli Sioista ja naudoista. Taisi olla nimeltään Kaukoa viedään, mistä en ole täysin saletissa, koska olen harventanut hyllyä. Myös DVD on saanut lähteä kiertoon. Tästäkin kun on elokuvaversio, jonka käsikirjoitus muuten poikkeaa aika lailla alkuteoksesta, vaikka raami sieltä otettiinkin.

Taksirengin rakkaus (WSOY, 1998)


Toinen novellikokoelma päättyy miniromaanin pituiseen tarinaan Miljoona etunojapunnerrusta. Se on niin mehevä pihvi, että olisi melkein ollut julkaisemisen arvoinen itsenäisenä. Tulihan mm. Veijo Mereltä aikanaan hyvinkin lyhyitä proosakirjoja, muistaakseni.

Vaikuttaa siltä, että Tervon novellitaidot olivat muutamassa vuodessa hioutuneet. Ainakin minuun myöhempi kokoelma upposi paremmin kuin Siat ja naudat. Arvio kehityksestä tosin perustuu ajatukseen, että yksittäiset jutut olisi synnytetty lähellä niteitten julkaisua.

Niin ikään herkullisia kertomuksia ovat juonellisia yllätyksiä tarjoavat Pohjois-Suomen ekonomikillan puhaltaja ja Mahtihäitten valmistelut. Molemmat omaavat kamerakerronnallista potentiaalia ja jälkimmäinen onkin jo TV-sarjana toteutettu. Jännä miten muistini asetti sen päärooliin jo Poliisin pojassa sekä Rikoksessa ja rakkaudessa näytelleen Kai Lehtisen. Tarkistuksen mukaan kyseessä oli kuitenkin Timo Torikka. Älkää luottako muistiinne!

Miljoona etunojapunnerrusta sen sijaan perustuu niin paljon päähenkilön päänsisäiseen maailmaan, että sen filmaaminen voisi olla vaikeaa. Ainakaan en odottaisi lopputulokselta liikoja. Novelli loppuu, kun päähenkilö alkaa suorituksiaan laskien punnertamaan.

Minun sukuni tarina (WSOY, 1999)


Ollaan pääkaupunkiseudulla ja kertomuksen minä muistuttaa osin Jari Tervoa. Rovaniemellä käydään sen verran, että paikka blogijutussa on oikeutettu. Kemijärvelläkin pyörähdetään.

Henkilögalleriassa saavat toinen toistaan pienempiä sivuosia valitut vanhat tutut. Sivuilla vierailevat lain ja virkavallan edustajana Torsti Rautapää, vastapuolelta Räikkösen Topi sekä välimaastosta Rauski, joka taisi esiintyä Taksirengin rakkaudessa, mitä en kierrätyksellisistä syistä pysty nyt varmistamaan. Koko tuotanto huomioiden, Tervo viittaa samojen tyyppien lisäksi toisinaan yksittäisiin toisten teosten tapahtumiin.

Minun sukuni tarina on tasokas ja monitasoinen paketti. Ensimmäistä se on,  jos minulta kysytään, toista täysin kiistatta. Sanoisin kaltaisensa romaanin luomisen olevan työtä, johon harva kykenee ja harvempi siinä onnistuu. Tervo sekä että.

Tämäkin kuuluu niihin, jotka saavat hyllypaikkansa kamarissani pitää. Saa, vaikka metreittäin minulta on kymmenen vuoden aikana kirjallisuutta päätynyt enimmäkseen SPR:n konttimyymälään seuraavia omistajiaan odottamaan. Luulen palaavani tarinaan tulevaisuudessa popsiakseni sen jo neljänteen kertaan.

Suomemme heimo (WSOY, 2001)


Feodoroff. Pohjan hovissa kohtuu isossa roolissa ollut ja sen jälkeen monesti sivuilla pistäytynyt Lapin äijä vierailee tälläkin. Hykerryttävä henkilö on hän ja potentiaalisesti mitä mehukkain sivuosa filmiin sopivan ja kyvykkään näyttelijän esitettäväksi. Tuulikaappimaan Kaukokin piipahtaa.

Takuu-Tervoa, jossa toisen uusintakierrokseni merkittävin huomio liittyy paikkoihin Rollossa. Havaitsin viimeistään tämän kohdalla miten erilainen kokemus syntyy, kun miljööt ovat edes jossain määrin tuttuja. En näet juurikaan tuntenut Lapin pääkaupunkia saati maata siitä pohjoiseen, kun näitä ensimmäistä ja toista kertaa luin.

Rautapää (WSOY, 2002)


Maantiedon tuntemus saa edellistäkin enemmän huomiota Rautapäässä, jossa matkataan Oulusta Nordkappiin. Tehtiin sama reissu kesällä 2014, ja aikeeni oli tarttua taas teokseen pian sen jälkeen, kun tiesin missä mennään.

Pianpa tartuin, kun kymmenen ja puolen vuoden päästä. Tapaus kuvaa harrastuspyrkimyksiäni varsin osuvasti. Ei ole kerran eikä kahdesti, kun vaikkapa "suunnittelemani" juttu putkahtaa blogiin muutama vuosi "myöhässä". Tämä sentään vain kahdeksisen kuukautta siitä, kun oli tarkoitus. On sinällään aika järjetöntä, että putkahti juuri nyt, kun en ole läppärin läheisyydessä, vaan näppäilen vaivalloisesti etusormella luurin kosketusnäyttöä.

No mutta hieman perspektiiviä! Moni on tuottanut paljon pitempiä tekstejä pikkasen työläämmät korjaustyökalut tarjoavalla kirjoituskoneella, jopa sulkakynällä.

Rautapää on suoraa jatkoa aiemmin kehumaani novelliin ja alkaa taksirengin saatua miljoona punnerrustaan täyteen. Nautittavuudessa se ei alkuosalle pärjää.

Siperian tango (WSOY, 2003)


Kyseessä on valitut novellit 1993-2003, siis samoja kuin kahdella 90-luvulla ilmestyneellä kokoelmalla plus muutama uusi. Rovaniemi on kuvioissa niukasti, mutta onpa kuitenkin. Välityön tuntua.

Summa summarum


Kymmenikön helmet ovat eittämättä Pohjan hovi ja Minun sukuni tarina. Ne pidän ja toistaiseksi olen pitänyt myös muut pitkät. Kiertoon on novellien lisäksi lähtenyt myös Kallellaan (WSOY, 2000), joka on tunnetusti päiväkirja Jarin ensimmäisestä isävuodesta.

Näitten jälkeen kirjailija siirtyi muihin aiheisiin. Onnistumisia hän on saavuttanut niissäkin liki poikkeuksetta. Viimeisimpäänsä en ole vielä kajonnut, enkä Ukko-koirakirjoihin.

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:



21 syyskuuta 2025

LEVYT - John Lee Hooker: Travelin'

Tähän väliin vanhempaa bluesia. John Lee Hookerin Travelin' (1960) kuuluu lajin klassikoihin, vaikka sitä painaakin eräs merkittävä heikkous.


Tiukkaan puolen tunnin kattaukseen on ahdettu 12 loistokappaletta.

On hidasta vääntöä, hiukkasen nopeampaa ja vielä vähän nopeampaa jyystöä. On paljon boogieta ja ainakin kerran mennään reilusti ränttätänttä-osastolle. Status Quo, ZZ Top ja Thororogoodin George tuhansien ja taas tuhansien muiden ohella kiittivät ja omaksuivat.

On kolmen hengen ryhmä taustalla. Jimmy Turner rummuissa, Sylvester Hickman bassossa ja luullakseni tunnetuimpana myös mm. Jimmy Reedin ja Buddy Guyn kanssa soittanut William "Lefty" Bates toisessa kitarassa. Itselläni heistä kenenkään nimi ei kilauttanut kelloa muistilokeroitten tienoilla.

On orgaanista musiikkia parhaimmillaan. On loistavaa.

Mestarin kepakko vangitsee otteeseensa. Se ei tapahdu tilulilu-hengessä. Rytmin ja pelkistetyn sielukkaan ilmaisun ystävä ei joudu kärsimään soittajan taidokkuuden esittelyllä, joka on turhan usein - ei aina - kyseisten elementtien vihollinen. Johnin kielien käsittelyssä on jotain perkussiivista. Olikohan se Nurmio, joka on kutsunut kitaraa lyömäsoittimeksi?

Johnin laulutyyli on niin ikään massasta erottuva. Se vivahtaa rapin suuntaan, vaikka musiikki itsessään on hip hopista kaukana. Ei olla toisessa läänissä, mutta eri pitäjässä kumminkin. Termi talking blues kuvannee ukon ääntelyä osuvasti.

Helminauhan kirkkain kivi on mielestäni tällä hetkellä I'll know tonight. Se on hieno esimerkki siitä kuinka kahden kuusikielisen keskinäisellä juttelulla saa isoja aikaan.


Tuo ensimmäinen näyte on levyllä harmittavan harvinainen esimerkki siitä, kun muusikkojen työn annettiin kuulua lopputuotteella kokonaisena. Päästään alussa mainitsemani heikkouden kimppuun. Käytän sen puimiseen ehkä turhankin rutkasti rivejä, mutta kun se niin kyrsii.

Tiedän yhden herrasmiehen, jonka mielestä biisin feidaus on syvältä ja merkki siitä, ettei keksitty miten päättää kappale. Terveisiä Rollikollegalle. Annan teeman viedä, vaikken samaa mieltä olekaan.

Feidauksen voi siis hoitaa asiallisesti. Se voi mielestäni kuulua biisiin ja olla näin ihan kelpo ratkaisu. Termihän tarkoittaa volyymin liu'uttamista pikkuhiljaa nollille raidan päättyessä. Puhutaan erittäin käytetystä tavasta.

Travelin' tuotettiin valitettavasti metrin mitalla, tarkemmin sanottuna kahden ja puolen minuutin (plus miinus jotain) sapluunalla. Käytettiin rutkasti feidauksia ja tehtiin se mitä brutaaleimmalla otteella.

Kiinnitin huomioni asiaan ensimmäisen kerran kesällä 2024 ajellessani Länsi-Lapista etelään päin. Sen jälkeenkin levyä on tullut pyöriteltyä joitain kertoja ajatuksena samalla "tutkia" asiaa. Musa vaan on aina vienyt keskittymisen aiheesta niin, että se on jäänyt. Nyt viimein onnistuin, kun kunnolla yritin. Tässä tulokset:

  • tyly feidaus kesken laulun: 6 kpl (!!!)
  • tyly feidaus kesken kitarasoolon: 1 kpl
  • vähintään melko ikävä feidaus: 3 kpl
  • feidaus alkaa tylysti kesken laulun, mutta se perutaan ennen äänentason putoamista nollaan ja tuleekin oikea loppu: 1 kpl (Run on, se ränttätänttä)
  • ei feidausta: 1 kpl (I'll know tonight, se kirkkain helmi)

On suorastaan käsittämätöntä, miten tuohon päädyttiin. Puolet siivuista siis päättyy homman ajamiseen nauhalla alas kesken John Lee Hookerin laulamisen. On varsin ilmeistä, että kvartetin kekkerit jatkuivat pöytäkirjan ulkopuolella vielä tovin. Oliko sekunteja vai minuutteja, ei mitään käryä.

Veikkaan vastuullisten levy-yhtiötyyppien selvinneen rikoksestaan ilman rangaistuksia. Ehkä heillä oli pakkomielle saada puristettua lätty tuohon puoleen tuntiin. Pikkukiekkojen takia noin ei tehty, sillä ruotsalaisen Hooker-diskografian mukaan sinkuille päätyi albumisessioista vain kolme raitaa: No shoesSolid sender sekä Dusty road.

Kyseessä toki saattoi olla varautuminen siihen, että minkä tahansa rallin voisi myöhemmin myydä osana seiskatuumaista. Vaan olisihan editoinnin voinut tehdä siinä kohtaa ja jättää LP:lle vain kokonaisia lauluja.

Niin paljon kuin toimintaa paheksunkin, eivät sen jäljet onneksi joka kerta levyyn palatessa ota pattiin. Toisinaan kuitenkin ottaa, ja lujasti.

Perhana!

Pistän tunteitten viilentämiseksi tähän vielä yhden kuuntelulinkin. Paletin hidastempoista laitaa edustakoon pääjehun sooloesitys I can't believe.

Omistan albumin osana Soul Jamin CD:tä, joka on tyyppiä 2 in 1 + bonukset. Julkaisun toinen puolisko on niin ikään erinomainen I'm John Lee Hooker (1959), joka päässee jutun aiheeksi joskus tulevaisuudessa. Alkujaan molemmat LP:t ilmestyivät asiallisena puljuna pitämäni Vee-Jay Recordsin kautta


Ryöpyttämästäni haittapuolestaan huolimatta Travelin' ansaitsee paikkansa Apulaissheriffin tunnustuksen saaneiden äänitteiden joukossa. Muusikoissa kun en näe syytä kokemaani ongelmaan.

Aivan mahtava!

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:



18 syyskuuta 2025

UUTUUSLEVYT - AT's Roots & Ramblin': Teased Up!

Siitä on pari vuotta, ei ainakaan yhtään kauempaa, kun joku heitti X:ssä tarjolle livevideon, jossa nuori kitarataituri pani ranttaliksi ja sai meikäläisen leuat loksahtamaan. Bändi oli AT's Roots & Ramblin' ja kitaristi Arttur Teränen.

Muusikon virtuositeetti ei ole aina hyvästä. Jotta taidoilla olisi yksittäisen kuulijan kannalta merkitystä, pitää tämä saada nauttimaan tai jopa innostumaan esityksestä. Teränen onnistui tavoitteessa kohdallani. Katselin saman tien kaksi tai viisi muuta löytämääni klippiä yhtyeen keikoilta.

Kyvykäs solisti toi heti mieleen nuoren Tokelan. Juurimusamiehiä, taidokasta soittoa, näkemystä, lievää samankaltaisuutta ulkonäössä ja hieman lievää enemmän lauluäänessä. Triolla liikkeellä.

Tokela on maininnut erääksi varhaiseksi innoittajakseen Eddie Cochranin. Vuoden 1987 elokuvassa La Bamba Cochrania näytteli sivuosassa Brian Setzer. Kuinkas ollakaan, Teränen on kertonut Setzerin olleen yhden suurimmista vaikuttajista omalla soittajan urallaan.

AT's Roots & Ramblin' osoittautui siis loistavaksi lavalla, joten levyjen kimppuun. Julkaistuna oli kaksi albumia ja kuuntelin ne netissä. Hyvää pitivät sisällään, joten hommasin fyysiset. Vaan eivät ne sellaista reaktiota saaneet aikaan kuin mitä olin videoitten perusteella odottanut. Tajusin vasta tänään, että aika oli saattanut tehdä tehtävänsä. Levyt kun ilmestyivät jo vuosina 2019 ja -21.

Huhtikuussa tuli ulos Teased Up! (2025), joka päätyi ostoskoriin pari viikkoa sitten.


Levy nousi aika äkkiä Apulaissheriffin erittäin epävirallisen ja muutoksille alttiin vuosirankingin kärkeen. Viime aikoina on monen kanssa käynyt niin, että alkuun erinomainen on valahtanut vain hyväksi. Tämä kulkee vastavirtaan ja kasvaa.

Kakstoistikosta on pelkkää hyvää sanottavaa. Taso pysyy alusta loppuun. Nostan esimerkiksi kappaleen American dream, joka säväyttää jännittävästi rakennetulla riffittelyllään.

Olen tullut tuntemaan kaksi määrittelyä americana-musiikille. Jossain sitä pidetään yhtenä genrenä, joka on yhdistelmä monia amerikkalaisen juurimusiikin tyylilajeja (mm. blues, country, folk). Suomessa tätä edustaa ehkä puhtaiten joku Hoedown. Toisen määritelmän mukaan ne lukuisat tyylilajit kuuluvat yhteen americana-perheeseen.

Olen ajatellut enempi jälkimmäisen vaihtoehdon mukaisesti. Siksi olikin kiintoisaa huomata Teräsen jossain haastattelussa toteavan kuuluvansa samaan koulukuntaan. Ja sellaistahan yhtyeen musiikkikin on. Välillä yhtä, sitten toista ja suurimmaksi osaksi jotain vaikeasti laatikoitavaa seosta aineksista.

On kuitenkin sanottava, että uusimallaan trio on kaventanut skaalaa. Liikutaan lähellä rockabillyä ja rock and rollia mallia perus.

Ja seis tähän.

Teased Up! roiskahtelee yhä varsin rikkaana verrattuna average rockabilly-levyyn, mutta kahteen edeltäjäänsä nähden fokusta on tarkennettu. Uskon tuossa piilevän syyn siihen, että pidän albumia selvästi parempana kuin aiempia. Toinen selkeä tekijä on mielestäni parantunut soundimaailma.

Loistava kakku siis tuli. Jo se riittäisi ilahduttamaan, mutta vielä hienommaksi homman tekee taas havaita nuoremman polven porukkaa, jolla on historia ja perinteet hallussa. Siinä mielessä tekee mieleni verrata bändiä viime vuonna esikoisensa pyöräyttäneeseen Blues Bizarreen. Vaikka toimitaankin eri hiekkalaatikoilla, ovat työkalut ja asenne samat.

AT:n lisäksi tämän makupalan loihtivat rumpali Oliver Westerberg sekä basistit Juuso Lepistö ja Mikko Korpi, kun nelikielisen haltija vaihtui lennosta Lepistöön. Risto Kauppinen töräyttää fonit biisiin King John.

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:


13 syyskuuta 2025

LEVYT - Micke Björklöf & Blue Strip: Three Times Seven Is...

Viime marraskuussa uhkailin tai lupailin palaavani orkesterin tuotantoon jonkun vanhemman julkaisun myötä. Rivien välistä saattoi ehkä päätellä tämän tapahtuvan suhtellisen pian. Niin myös tunnustan ajatelleeni.

Hommat eivät läheskään aina mene suunnitellusti. Eräitäkin kuukausia on kulunut ja Oulujoessa vettä valunut aika lailla sitten vihjailuni. Musiikki on sentään muhinut päässäni mielipiteitäni muokaten. LEVYT-sarjan käsittelyn ansaitsee Three Times Seven Is... (2002).


CD:n kansi näyttää minun silmiini luonnossa yhtä epäselvältä kuin yllä, ellei jopa sumeammalta. On mahdollista, että "yksilöllisellä" värinäölläni on osuutta asiaan. Discogsin kuvasta sentään hahmotan oikealla olevan astian, jossa nestettä. 

Vaan musiikki ratkaisee. Aloitin tutkimusmatkani Micke Björklöf & Blue Stripin tuotantoon vasta viitisen vuotta sitten. Jo näillä kilometreillä uskallan kuitenkin pitää heidän kolmattaan koko seitsemän studioalbumin pinkan parhaimpana. Kovinta vastusta antaa After The Flood (2013).

Kappas, siihenhän tupsahtivat taas jutun aiheen otsikon numerot 3 ja 7 eri merkityksessä. Antaako tämä ajattelemisen aihetta taikauskoisille tai numerologeille? Kyseisiin ryhmiin kuuluvat voivat itse päättää. Apulaissheriffi keskittyy sisältöön.

Nokkamies Björklöf hanskaa vokaalien lisäksi levyn huuliharppuosuudet ja paimentaa siellä täällä myös akustista kitaraa. Blue Strip oli jo saavuttanut yhä aktiivisena olevan kokoonpanonsa:

  • Ville Leppänen, sähkökitara + akustinen kitara + National steel-kitara + mandoliini + taustalaulu
  • Seppo Nuolikoski, basso + taustalaulu
  • Timo Roiko-Jokela, perkussiot + vibrafoni
  • Teemu Vuorela, rummut

Vierailijoita on henkilömääräisesti mukana enemmän kuin omia. Heistä kaksi tekee levylle kertarykäisyn. Teijo Tikkanen käy pianoimassa hienolla americana-balladilla Morning train ja Mustissa Laseissa 80-luvulla kannuksensa hankkinut Pekka Lehti pumppaa pystybassoa jazzahtavalla päätösnumerolla Wheel of fortune.

Persoonallista kulmaa soundiin tuova Roikiksen vibrafoni elävöittää jälkimmäistä kivasti. Oivemman esimerkin hänen "good vibes"-soitannastaan tarjoilee riemukkaana jump bluesina sinkoileva Miss Bluecap, eräs kakun kirsikoista. Biisissä soivat myös vasket, joista vastaa UB-horns eli Ultra Bran puhallinsektio:

  • Kari Pelttari, trumpetti
  • Ilmari Pohjola, pasuuna
  • Marko Portin, tenori- ja baritonisaksofoni

Vieläkin makoisammin torviosasto toimii New Orleansiin aatokset vievällä funkilla Mapman, joka tänä päivänä osuu lähimmäs allekirjoittaneen makuhermojen keskustaa. Kappale tuo hyvin esiin sen, että Micke Björklöf & Blue Strip on bändi isolla Beellä, eikä sarjaa solisti ynnä muut. Rytmiryhmä Vuorela & Nuolikoski ansaitsee erityishuomion.

Lowland girl on lätyn toinen Orleans-henkinen siivu, eikä sekään sitä vähiten puhaltimien vuoksi. Micken harppu on tässä kuin kala vedessä.

Kahden viimeksi mainitun kappaleen väliin sijoitettu hieman countrynkin suuntaan kallistuva hidas blues Let my love shine on you esittelee Björklöfin lauluskaalan herkempää puolta. Lisää ihmisäänen suloa tuo enkelikuoro, joka päästelee siellä täällä läpi kattauksen. Nimet Veera Railio ja Lena Lindroos ovat luettavissa aika monen Blue Strip -kiekon kansista. Taustalaulut sovittaneen Säde Rissasen osalta Three Times Seven Is.. taitaa olla ainut vierailu tässä porukassa.

Kuten yllä kirjoitetusta käy ilmi, on albumin tyylilajipaletti varsin kirjava. Lisäksi löytyy mm. leppoisan bluesahtavaa musaa (Ray needs a mojo hand), jännittävine perkussiokolinoineen ja pihinöineen jotain hyvin omanlaistaan swamp rock bluesia (Good light) sekä svengaavan rollaavaa rhythm and bluesia (Love no more).

Lopulta toki yhtyesovitukset tekevät biisin, mutta uskoisin Lefty Leppäsen pääasiallisena lauluntekijänä olevan isossa roolissa siinä, että paketti sisältää amerikkalaista juurimeininkiä niin rikkaasti. Hänet on kreditoitu kahdeksan esityksen kirjoittajaksi, niistä neljään yksin.

Kitaristina Leftyn voi huoletta laskea maamme parhaimmistoon. Ymmärtävää, taidokasta ja monipuolista kielisoitinten käsittelyään on saanut ihastella muissakin yhteyksissä kuin Blue Stripin riveissä.

Leppäsen osalta on hankala kohottaa yksittäistä raitaa muitten yläpuolelle. Tyydynkin nostamaan hänen Nationalin stilikalla (vai resonaattorikitarako se nyt on?) vetämänsä kokonaisuutenakin loistavan Red lightning maman.

En pysty linkkaamaan esimerkkejä kuultavaksenne. Jos siis kiinnostaa, eikä CD:tä ole tullut hankittua, suunnatkaa metsästysvaistonne käytettyjen markkinoille.


Pakkauksen kuorista vielä, että en ole koskaan ollut MB & BS:n kansitaiteen ylimpiä ystäviä. Kumma kyllä, sama henkilökohtainen näkemys pätee toiseenkin eteläpohjalaislähtöiseen yhtyeeseen, Kolmanteen Naiseen. Ehkä sattumaa, ehkä ei.

Vaan kun en judgaa bookia by its cover, voin todeta tutuksi lopuksi, jotta...

Aivan mahtava!

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:


09 syyskuuta 2025

UUTUUSLEVYT - Buddy Guy: Ain't Done With The Blues

Buddy tokaisee jotain, ilmeisesti varmistaa joko mennään. Studiohenkilö vastaa, antaa luvan tai sinne päin.

Seuraa vajaan minuutin verran sielukasta akustisen kitaran käsittelyä ja iäkkään miehen hauraahkoksi taipunutta, sydämellistä laulua. Kyseessä on lyhyt tulkinta John Lee Hookerin ensisinglestä Boogie Chillen', joka vuonna 1948 pantiin todellisuudessa pikkulätkän B-puolelle, etusivullaan Sally May.

Soiton tauottua Buddy toteaa kenen laulua tuli silpaisseeksi. Lämmintä naureskelua studiossa, jonka lomaan maestro kertoo opetelleensa kitaran soittoa kappaleen parissa.

Legendan, ehkä viimeisen elossa ja aktiivisena olevan blues-sellaisen uusimman keulille sijoitettiin rohkeasti yllä kuvatun kaltainen veto otsikolla Hooker thing. Odotukset kakkua kohtaan nousivat kerrasta kattoon. Kokonaisuutena ei aivan sinne saakka kuitenkaan päästä. Huoneen yläosiin, päätä korkeammalle kyllä.

Albumin nimi kertoo missä mennään: Ain't Done With The Blues (2025).


Luettelenpa kokemani heikkoudet kärkeen, kun alun mitä mainioin resepti ei ole koko 60-minuuttista käytössä.

Tunnista olisi voinut nipistää vähintään vartin pois. Buddyn äänen teknisen käsittelyn olisi suonut jäävän vähemmälle, jos kohta kuulen sitä tehdyn aika maltillisesti. Vierailijoilla ratsastamisen olisi saattanut kerrankin unohtaa, ukon levyillä kun on sitä tehty vuosia, jopa kymmeniä.

No joo. Lukuunottamatta autotunetusta vai mikä se on, voi mainitut heikkoudet kuitata "heikkouksina". Ei niillä aina levyä pilata, eikä pilattu tässäkään tapauksessa. Itse asiassa saisin materiaalista aikaiseksi loistavan kattauksen valitsemalla 18 biisistä noin tusinan.

Ja onhan tällä toinenkin avaajan tapainen raita. Puolen välin jälkeen kuullaan One from Lightnin', joka on kunnianosoitus Lightnin' Hopkinsille. Lisäksi tuotetumpi, siis minusta köykäisempi Blues chase the blues away mainitsee Jimmy Reedin, B.B. Kingin ja Little Walterin.

Muista huippukohdista voisi mainita vaikka Joe Bonamassan kitaran tähdittämän balladin Dry stick. Vakuuttavaa jälkeä on niin ikään hidas Blues on top, ei vähiten Kevin McKendreen pianon takia. Hyvin potkii myös versio J.B. Lenoirin klassikosta Talk to your daughter.

I don't forget on sanomaltaan albumin painavinta antia. Harmi, että tuo karsea nykymusiikin riivaaja vie tunnelmaa alas. Poden keskivaikeaa autotune-allergiaa, joka on osin periaatteellista, mutta kyllä taudin juuret ovat puhtaasti tekniikan tuomassa kuuntelukokemuksen kehnoutumisessa.

Moitiskeluistani huolimatta hieno kiekko. Parempi kuin miehen edellinen, Blues Don't Lie (2022).

Vielä kun näkisi sen päivän, että Buddy Guylta ilmestyisi pitkäsoitto, jolla on pelkästään mahdollisimman vähistä elementeistä kasattuja lauluja. Uutuuden pari sellaista osoittaa kiistatta, että toimisi kympillä Apulaissheriffin toimistolla.

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:


28 elokuuta 2025

YLEISTÄ - 6 vuotta Apulaissheriffinä

Tosiaan, kuusi vuotta on vilahtanut siitä, kun blogin perustin.


Sittemmin on menty Twitteriin ja alettu tekemään Roll FM:lle radio-ohjelmaa. Facebookiinkin on tuppauduttu ja Twitteristä, tai siinä kohtaa jo X:ksi nimetystä hässäkästä poistuttu. Nyt on jääty ainakin loppuvuodeksi tauolle radiohommista.

Blogi on pysynyt koko ajan matkassa hieman hiipuvalla kirjoitustahdilla. Tosin viimeisin vuosi tuotti jonkin verran enemmän tekstejä kuin edellinen.

Mitä on tullut vastineeksi kaikelle käytetylle ajalle? Paljonkin, mutta se kai tässä on alituiseen pähkäilyn alla, tuleeko riittävästi.

Alla perinteeksi muodostuneeseen tapaan päivitetty lista Apulaissheriffin aivan mahtavan levyn arvosanan saaneista julkaisuista. Niitä on tähän päivään kertynyt 214 kappaletta. Rutkasti lisää löytyy hyllyistä, kaapeista ja laatikoista, kaupoistakin. Myös artistien ajatuksissa niitä muhii varmasti vielä pilvin pimein.

Sitten viime kerran lisäilin myös joitain 20-luvun tuotoksia, jotka olen alun perin käsitellyt pikaisesti uutuuslevyinä. Yllätyin, kuinka hyvä musavuosi olikaan 2023. Ja nimenomaan Suomessa.

Lopun juttulinkeissä mm. yksivuotiskatsaus elokuulta 2020. Lista oli tuolloin hivenen lyhempi.

1957

Gene Vincent And The Blue Caps: Gene Vincent And The Blue Caps
Little Richard: Here's Little Richard

1959

Lightnin' Hopkins: Country Blues

1961

Lightnin' Hopkins: Blues In My Bottle

1963

Sam Cooke: Night Beat

1964

Muddy Waters: Folk Singer

1965

Beatles: Rubber Soul

1966

Mississippi John Hurt: Today!
Otis Redding: The Soul Album
Wilson Pickett: The Wicked Pickett

1967

Albert King: Born Under A Bad Sign
Jimi Hendrix Experience: Are You Experienced
Johnny Cash & June Carter: Carryin' On With Johnny Cash & June Carter

1968

Irwin Goodman: Reteesti Vaan

1969

Beatles: Abbey Road
Creedence Clearwater Revival: Bayou Country
Creedence Clearwater Revival: Green River
Jethro Tull: Stand Up
Led Zeppelin: Led Zeppelin
Led Zeppelin: II
Neil Young With Crazy Horse: Everybody Knows This Is Nowhere

1970

Creedence Clearwater Revival: Cosmo's Factory

1971

Doors: L.A. Woman
James Brown: Hot Pants
Rolling Stones: Sticky Fingers

1972

Kalevala: People No Names
Neil Young: Harvest

1973

Aerosmith: Aerosmith
Focus: 3
Isokynä Lindholm: Sirkus
James Brown: The Payback
Johnny Winter: Still Alive And Well
Led Zeppelin: Houses Of The Holy
ZZ Top: Tres Hombres

1974

Albert King: I Wanna Get Funky
Hurriganes: Roadrunner
Lynyrd Skynyrd: Second Helping
Meters: Rejuvenation
Neil Young: On The Beach
Pekka Pohjola: Harakka Bialoipokku
Rauli Badding Somerjoki: Näin Käy Rock & Roll

1975

Dr. Feelgood: Malpractice
Jukka Tolonen: Hysterica

1976

Hurriganes: Hot Wheels
Johnny Winter: Captured Live!

1977

Crazy Cavan 'n' The Rhythm Rockers: Our Own Way Of Rockin'
Lynyrd Skynyrd: Street Survivors
Vesa-Matti Loiri: Vesku Helismaasta

1978

AC/DC: Powerage
Albert Collins: Ice Pickin'
Blues Brothers: Briefcase Full Of Blues
Bob Marley & The Wailers: Kaya
Kari Peitsamo Ja Ankkuli: Kari Kolmas

1979

Earth, Wind & Fire: I Am
Matchbox: Matchbox
Molly Hatchet: Flirtin' With Disaster
Robert Gordon: Rock Billy Boogie
Sleepy LaBeef: Downhome Rockabilly
Tuomari Nurmio Ja Köyhien Ystävät: Kohdusta Hautaan
ZZ Top: Degüello

1980

Bluesounds: Black
Juice Leskinen Slam: XV Yö (Tauko III)
Pelle Miljoona Oy: Moottoritie On Kuuma
Prince: Dirty Mind
Robert Gordon: Bad Boy
Rossington Collins Band: Anytime, Anyplace, Anywhere
Scapa Flow: Uuteen Aikaan
Stevie Wonder: Hotter Than July

1981

Blackfoot: Marauder
Eppu Normaali: Cocktail Bar
Fabulous Thunderbirds: Butt Rockin'
Hassisen Kone: Rumat Sävelet
Juha Vainio: Albatrossi Ja Sorsa
Juice Leskinen Slam: Ajan Henki
Kari Peitsamo: Gulliverin Retket
Leevi And The Leavings: Mies Joka Toi Rock'n'Rollin Suomeen
Stray Cats: Stray Cats
Tuomari Nurmio: Lasten Mehuhetki

1982

Eppu Normaali: Tie Vie
Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message
Rauli Badding Somerjoki: Ikkunaprinsessa

1983

Earth, Wind & Fire: Powerlight
Kauko Röyhkä: Onnenpäivä
ZZ Top: Eliminator

1984

Popeda: Haraŝoo
Prince And The Revolution: Purple Rain
Stevie Ray Vaughan And Double Trouble: Couldn't Stand The Weather

1985

Eppu Normaali: Kahdeksas Ihme
J.Karjalainen Ja Mustat Lasit: Doris
John Cougar Mellencamp: Scarecrow
Juice Leskinen Grand Slam: Pyromaani Palaa Rikospaikalle
Peer Günt: Peer Günt
Sielun Veljet: L'amourha

1986

Beat Farmers: Van Go
Johnny Winter: 3rd Degree
Kolmas Nainen: Kolmas Nainen
Tuomari Nurmio: Käytettyä Rakkautta

1987

Cult: Electric
Guns N' Roses: Appetite For Destruction
J.Karjalainen Ja Mustat Lasit: Kookospähkinäkitara
John Cougar Mellencamp: The Lonesome Jubilee
Juice Leskinen: Minä
Kauko Röyhkä & Narttu: Mielummin Vanha Kuin Aikuinen
Kolmas Nainen: Paha Minut Iski
Topi Sorsakoski & Agents: Besame Mucho

1988

Eric B. & Rakim: Follow The Leader
Honey B. & T-Bones: Ninety-Nine
Kari Peitsamon Skootteri: Hämeen Nopein
Leevi And The Leavings: Häntä Koipien Välissä

1989

Clifters: Sexi On In

1990

J.Karjalainen: Keltaisessa Talossa
Juliet Jonesin Sydän: Jupiter
Kari Peitsamon Skootteri: Groovers' Paradise
Neil Young & Crazy Horse: Ragged Glory
Ne Luumäet: Laki Ja Järjestys

1991

Hearthill: Soul Food
J.Karjalainen Yhtyeineen: Päiväkirja
John Mellencamp: Whenever We Wanted
Ne Luumäet: Pahat Ja Rumat

1992


1993

Dave Lindholm: "LLL"
Don Huonot: Kameleontti
Kingston Wall: II
Leevi And The Leavings: Turkmenialainen Tyttöystävä
Melrose: Rock My World

1994

Jimmy Nail: Crocodile Shoes
Kingston Wall: III - Tri-Logy
Kolmas Nainen: Onnen Oikotiellä

1995

Absoluuttinen Nollapiste: Muovi Antaa Periksi

1996

Melrose: Trio
Pauli Hanhiniemen Perunateatteri: Mitä Sais Olla?

1997

Erykah Badu: Baduizm
Kauko Röyhkä: Sinä Olet Tähti
Pedro's Heavy Gentlemen: Reggae

1998

Buddy Guy: Heavy Love
Jimmie Vaughan: Out There
Jonna Tervomaa: Jonna Tervomaa
Pauli Hanhiniemen Perunateatteri: Kaupunkitarinoita

1999

Absoluuttinen Nollapiste: Suljettu
Kauko Röyhkä: Rock'n'Roll Klisee

2000

Mari Rantasila: Vain Rakkaus

2001

Brian Setzer '68 Comeback Special: Ignition!
Jonna Tervomaa: Viivalla
Katriina Honkanen: Valo Lentää

2002

Absoluuttinen Nollapiste: Nimi Muutettu
Erja Lyytinen & Dave's Special: Attention!

2003

Aku Ankkuli: Lootus

2004

Pekka Myllykoski Ja Jytäjemmarit: Viekää Minut Baariin Taas...

2005

Honey B & The T-Bones: Terrifying Stories From T-Bone Town
Kauko Röyhkä: Elämä Ja Kuolema

2006

Amy Winehouse: Back To Black
Doctor's Order: The Doc Pack
Neil Young: Living With War

2007

Wentus Blues Band: Agriculture

2008

Erja Lyytinen: Grip Of The Blues

2010

Dave Lindholm & Otto Donner: More Than 123
J.Karjalainen, V-M Järvenpää, Mitja Tuurala, Tommi Viksten: Polkabilly Rebels - Amerikansuomalaisia Lauluja

2011

Jimmie Vaughan Featuring Lou Ann Barton: Plays More Blues, Ballads & Favorites

2012

Kaipa: Vittjar
Kari Peitsamo Road Hogs: Rautahepo
Neil Young With Crazy Horse: Psychedelic Pill

2013

Kari Peitsamo Road Hogs: Pahat Pojat Ovat Jälleen Täällä
Kokomo Kings: Artificial Natural

2014

Ismo Haavisto: Mean Blue Train

2017


2018

Dr. Helander & Third Ward: Meat Grindin' Business
Ismo Haavisto: The Blues Has Chosen Me

2019

Aija Puurtinen & Brooklynin Satu: Lännen Maata

2020

Creek Road Eleven: Creek Running Again

2021

Brian Setzer: Gotta Have The Rumble
Dave Lindholm Lights: Dave Lindholm Lights
Slim Butler: Bone Deep

2022

J.Karjalainen: Soulavaris
John Mellencamp: Strictly A One-Eyed Jack

2023

Bad Sign: Live
Fat Chance: Second Chance
Hearthill: The Love Circus
Heikki Raine: Pickin' And Singin'
Marjo Leinonen & Bublicans: Holy Roller

2024


-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa: