2000-luku oli pitkällä ennen kuin huostaani hakeutui ensimmäinen Absoluuttisen Nollapisteen CD, heidän yhdeksäntensä Iiris (2007). Kimmoke hankintaan tuli Pekka Laineen järkälemäisestä TV-sarjasta Rock-Suomi, joka nähtiin vuonna 2010. Vasta tuon sarjan progressiivista rockia setvinyt jakso sai minut hoksaamaan millaisilla taiteellisilla poluilla rovaniemeläislähtöinen joukkio liikkui.
Olin ennen heräämistä hävettävän väärässä käsityksessä, jonka mukaan kyseessä olisi vain yksi 90-luvun pop-yhtye muitten joukossa. Mielessäni sekoittelin heitä Aknestikiin, Egotrippiin ja ties mihin muuhun aikalaiseensa. Noinkohan olin yhteenkään biisiinsä törmännyt niin, että olisin yhdistänyt sen bändiin.
Sen verran Iiris innosti, että haalin pikku hiljaa Nollapiste-tuotantoa käsiini. Noin 2016 (plus miinus 1 vuosi) hyllyssäni viimein oli yhdeksän albumia, EP ja jämäkokoelma. Kolmea vaille riittävä setti.
Puuttuvat kolme olivat uusina jo kaupoista pois, joten katseeni suuntautui toisen käden markkinoille. Kaksi tarttui haaviin järkevässä ajassa. Yksi CD, yllättäen kaikkein uusin, jäi puuttumaan, kunnes Rollo-jutussa taannoin heitin uudenlaista verkkoa vesille. Siitä viikko ja huuto.nettiin yli vuotta aiemmin virittämäni vahti viimein hälytti. Nyt on kaikki.
Jos paikko-ostos oli blogin ansiota, kiitän asianosaista/-osaisia: Kiitos!
Pysytään vielä hetki historiassa. Hyvältä maistuneen ensituttavuuden jälkeen muut tuotokset osuivat maaliin vaihtelevasti. Oli joitain, jotka kuuntelin hyviksi parilla pyörityksellä. Oli myös sellaisia, jotka eivät jaksaneet ihan kivaa korkeammalle arvostuksessani kohota. Erikoista oli, miten kaksi ensimmäistä käytettynä hankkimaani asettuivat heti parhaitten joukkoon.
Kirjan lukemisen jatkeeksi Absoluuttinen Nollapiste joutui Apulaissheriffin tehomyllyyn. Oli oiva aika käydä levyt läpi aikajärjestyksessä. Ne kun olivat alitajunnan marinoitavana kypsyneet jo vuosia. En ollut lainkaan ällistyksissäni, kun musiikki oli lähes kuuntelematta kasvanut.
Laatuisimmaksi on tähän mennessä noussut toinen noista käytettynä ostamistani eli yhtyeen toinen pitkäsoitto eli Muovi Antaa Periksi (1995).
Tässä kohtaa voi välipalaksi popsia Liittymän.
Ai sentään, kuinka rikasta, mielikuvituksellista, vaihtelevaa ja pintavirtauksista piittaamatonta musiikkia tekikään kvartetti tuolloin.
Minulla ei ole ainuttakaan poikkipuolen sanaa sanottavana esikoisesta Neulainen Jerkunen (1994), joka oli häkellyttävän taidokas näyttö nuorilta kosseilta. Muovi Antaa Periksi kuitenkin peittoaa sen helposti, jos viivalle lähdetään.
Rummuissa ja trumpetissa Tomi Krutsin (s.1976), bassossa Aake Otsala (s.1976), kitarassa ja koskettimissa Aki Lääkkölä (s.1976) sekä laulussa ja puhaltimissa Tommi Liimatta (s.1976) sen tekivät. Joka jamppa alle kaksikymppisiä ja jälki sellaista kuin olisi vuosikymmenien aikana kertynyt osaaminen ja näkemys hyppysissä.
On kohtuullisen turha alkaa nostamaan pelimanneja toistensa yläpuolelle, kun taso oli kauttaaltaan luokkaa Neuvostoliiton moukarijoukkue 1980-luvun arvokisoissa. Tekisi mieleni provosoida, että joskus tammikuussa -95 suomalaisten muusikoiden kymppikärjestä 70% vaikutti Nollapisteessä tai Kingston Wallissa.
Jotain konkreettista kehuakseni mainitsen Lääkkölän kokonaispanoksen itse säveltämässään instrumentaalissa Olen pahoillani. Sillä voi nauttia kitarasta uljaine sooloineen ja Jukka Gustavsonin soundia kunnioittaen jäljittelevistä uruista.
Jatkan onnittelemalla Otsalaa sitä seuraavalle Suojasivulle taltioidun basismin hienoudesta. Niinkin pieni asia kuin alun (A-osa?) tekstirivien väliin, aina täsmälleen oikeaan osoitteeseen isketty yksittäinen nuotti kaivaa erinomaisesta sävellyksestä enemmän svengiä kuin sitä sinne alun perin oli laitettukaan.
Siirryn ylistämään Krutsinin perinpohjaisen kunnianhimoista suhtautumista kapulatyöskentelyyn levyllä. Nelikon ehkä tinkimättömimmällä asenteella varustettu soittaja ei tyytynyt peruskompin hallintaan, vaan haki oppia eksoottisemmistakin suunnista. Esimerkiksi Jälkivaatimus.
Päätän artistikohtaisen suitsutuksen Liimatan nokkahuiluun eeppisehkössä päätösnumerossa Yli 1000 erilaista kasvia. Todellakin, tuosta monien vihaamasta puupuhaltimesta saa oikein käytettynä irti suurenmoisuutta.
Liimatan sanoitukset ovat oma lukunsa. Kertosäe ei ole itseisarvo, kappaleotsikot eivät välttämättä kerro tekstisisällöstä mitään. Lauseita - ei niinkään sanoja - on pistetty peräkkäin joko tarinaksi tai paljon useammin jonkinlaiseksi rykelmäksi, mikä ikävältä kalskahtavasta luonnehdinnasta huolimatta on hyvä asia. Viestikapulan edellinen kuljettaja oli ehkä Kari Peitsamo.
Ohessa sieltä täältä napsittuja rivejä:
joskus teimme säähavaintoja
joskus emme tehneet säähavaintoja
...
kahvi valuu hitaasti
sormiani pitkin
ääninauhaa liimasin
ja nopeasti litkin
...
sähkömeri räystäslinjaan ulottuu
...
se on mi... mie leikin sillä
se on mi... mie leikin sillä
...
tämä kirja
joka on luettu kerran
on päällystetty puulla
joka on kasvanut tuolla
...
mitä Kalliossa tiedetään
Kittilän oloista?
kuinka vanhojen naisten
polvitaipeet valo merkitsee?
Öljy puulle on juuri nyt itselleni tämän kovinta antia. Alkujakson erikoinen laulumelodia, loistavat lyömä- ja kielisoittimet, ketjulaulun pätkä sekä jykevän uhkaava, lyhyt kitarasoolo johdattelevat lopun unenomaiseen, kosketinvetoiseen hämyilyyn.
Kannattaa kuunnella, koska sanat eivät riitä kertomaan: Muovi Antaa Periksi on aivan mahtava levy!
-----
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti