Jutut ajassa

02 marraskuuta 2021

UUTUUSLEVYT - Dortmunder: Hold Your Horses

80-luvulla pikkupitäjän ainualla yläasteella käytiin äikän tunnilla läpi suomen murteita. Opettaja sano, ettei pikkupitäjä kuulu oikeen mihinkään murrealueeseen. Se ku on siinä Pohojanmaitten, Keski-Suomen ja Pohojois-Savon keskellä. Puhuttiin kai melekeen yleiskieltä, joka oli saanu vaan pikkusen vaikutteita ympäröivistä, oikeista murteista.

Muistikuva pätkähti mieleen, kun kuuntelin Dortmunderin nääskielelle sanoitettuja ralleja Aivan kuin vierivä kivi ja Liikenneympyrä. Nekin ovat varsin maltillisen murteellisia allekirjoittaneen korvissa. Pikkupitäjä sijaitsee kaukana Tampereesta, mutta kyllä esimerkiksi sana peukalokyyti on tuttu jo lapsuudesta.

Ensin mainitun säkeistön sävelkulussa aavistin epämääräisesti samaa kuin Peitsamon ja Freukkarien yhteislevyllä Amerikkalaisia Unelmia (2005) olevalla Guantánamolla. Tarkistettuani asian ihmettelin taas kerran miten vähäinen samankaltaisuus saa minut näitä lankoja mielessäni vetämään.

Jälkimmäinen on versio Robert Johnsonin Crossroadsista. Tarkemmin, se on versio Eric Clapton And The Powerhousen ja Creamin versioista. Epämuusikkona näen niissä kovin niukan yhteyden Johnsonin maalais-bluesiin. Dortmunderin raikas näkemys miellyttää enemmän kuin Creamin.

Liikenneympyrä julkaistiin aiemmin tänä vuonna singlenä. Nyt se on osana kuuden biisin EP:tä Hold Your Horses (2021).


Kaikki kiekon normisuomeksi kirjoitetut tekstit ottavat enemmän tai vähemmän suoraan tai taustalla kantaa.

Marko Ahon Hold your horses tuskailee aiheestakin yleistä kulutusvimmaa. Tästä on olemassa Dortmunderin historian alussa julkaistu singleversio, jolla Pekka Myllykoski ja Markojuhani Rautavaara vierailevat mikrofonin takana.

Rauli Somerjoen Suon kulkija liittyy tekijöiden aatoksissa poliittisia piirejä kuumentaneeseen turvesuoasiaan. Badding ei tainnut ihan niillä mielin tätä kirjoittaa, mutta tulkinta on aina tulkitsijan ja tietenkin kuulijan vallassa.

Mikko Saarelan mainio Hukkareissu (alkuperäinen löytyy niiltä Amerikkalaisilta Unelmilta!) on jo vuonna 2014 Kantribuutti-kokoelmalle sisällytetty saarelamaisen vempulainen sanoitus suden oikeuksista.

Oma mielipiteeni vellovassa susikeskustelussa myötäilee molempia leirejä. Kysyn vain, kumpi tyyli voisi saada paremmin vastakaikua taistelukentän toisella puolella: sotaisa,  kaikkitietäväinen, vastapuolen ajatuksia huolella aliarvostava, sylkipärskeitä sivulle roiskiva huuto VAI nokkela ja älyllinen lauluteksti?

Taiteen voimaa ei ole syytä väheksyä.

Rokki-Jaska lienee ajateltu puolittain vasurilla tehdyksi alkupalaksi. Jos olikin, osuu kaikessa yksinkertaisuudessaan vallan keskelle maalia täällä. Väliosan ska henkii Urheiluruudun tunnusmusiikkimaista reippautta.

Keikkakoostumukseltaan vaihteleva Dortmunder on EP:llä:

  • Marko Aho, kitara + laulu
  • Tapsa Kojo, ihan mitä vaan eli basso + koskettimet + haitari + laulu + lyömät + maniska + akkari + tinapilli + busuki
  • Jussi Parkkonen, rummut (kolmella biisillä)

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:



2 kommenttia:

  1. Tuli blogitekstisi lukemisen ja erityisesti "Liikenneympyrän" kuuntelemisen innostamana vilkaistuksi, mitä dortmunderilaiset itse ovat tekemisestään tietoverkkoon ripustaneet. Sivustolta Maaseutumusiikki.fi löytyy hauska ilmaus 'näässös', joka tarkoittanee biisin tamperelaistamista. Ja kyllähän "Liikenneympyrässä" r-äänne Marko Ahon aidosti pyöräyttämänä menee mukavasti kuulijan korvakäytävään. Pärähtää vähän samalla tavalla kuin r-äänme silloin kun muuan Apulaissheriffi jutustelee radioaalloilla RollFM:n taajuuksilla. Mutta silloinhan kysymyksessä on varmaankin "pikkupitäjästä" kotoisin oleva täyteläinen konsonantti, joka yhtälailla viehättää etelärannikon kasvattia. Tämä kun irse tuottaa oman ärränsä aika yleiskielisen tylsästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ärrän kierrän orren ympäri, ässän pistän taskuun.

      Poista