Jutut ajassa

12 marraskuuta 2021

UUTUUSLEVYT - Big Jim's Beer Belly: For Sale

Aloittelevan rokkibändin jäsenille tulee ennen pitkää mietittäväksi, milloin (jos koskaan) tuottaa ihan kokopitkä albumi. Moiseen tekemiseen ryhtymistä on syytä tarkoin harkita. Mikäli myönteinen päätös kaiken puntaroinnin jälkeen syntyy, tulee ajankohta valita huolella.

Big Jim's Beer Belly on rokkibändi Oulusta. Perustettu 1986. Julkaissut singlen 1991. Pantu telakalle 1995. Vironnut henkiin 2008 ilmeisen vakaana (?) aikomuksenaan vihdoin tehdä se albumi.

For Sale (2021) ilmestyi kesällä. Oli harkittu tarkoin.


Jos kohta veljet olivatkin noin 35 vuotta melko onnistuneesti karttaneet studioita, oli yhtye ensimmäisen elämänsä aikana varsin tuttu näky paikallisissa soittoravintoloissa. Näin olen antanut itseni nyt ymmärtää.

Helppo tuo on uskoa silläkin perusteella, että CD:n sisäkannen kuvasta bongaan varmuudella yhden, ehkä pari muutakin tuttua kasvoa. Pienehkössä kaupungissa ovat polut toki voineet ristetä monin eri tavoin. Uskaltaisin kuitenkin pienen veikan lyödä sen puolesta, että olen bändin nähnyt 90-luvulla useamminkin. Muististani vaan en näitä keikkoja löydä.

Orkesterin nimi voisi äkkiarvaten viitata vaikka huumoripunkkiin tai englanniksi laulettuun indiegrungefunkkiin. Huonoja olisivat arvaukset. Big Jim's Beer Belly nimittäin paahtaa pesunkestävää southern rockia.

Tuolla määrittelyllä tulee oitis mieleen jo kaksi levyä puurtanut Creek Road Eleven eteläisemmästä Suomesta. Siinä missä heidän polkunsa kaartuu southernista country rockin maastoihin, vie BJBB:n jotos raskaampien riffien pariin.

Paikoitellen For Sale kuulostaa hienokseltaan alkuaikojen Molly Hatchetin jyräkämmiltä tuotoksilta. Paikoin musiikki taittuu Mollyäkin enemmän hard rockiin. Voin liioitella ollessani havaitsevinani yhtäläisyyksiä 40 vuoden takaiseen brittiheviin tyyliin Judas Priest tai Saxon.

Muutamaan Youtubeen tallennettuun vanhempaan nauhoitukseen verrattuna soundit ovat murakammat ja täyteläisemmät. Ehkä tähän on vaikuttanut se, että äänitykset tehtiin Mastervox-studiolla, jossa paikan sivujen perusteella on purkitettu lähinnä metallia.

Biisien otsikoihin voi olla pistetty parikin hatun nostoa. Lynyrd Skynyrdillä oli Workin' for MCA, BJBB:llä Workin' for SDR. 38 Specialilla Hittin' and runnin', näillä Hit and run. Korostan, että mahdolliset yhteydet ovat pelkkiä epäilyjä.

Laulaja Kari Pyykön raspi on vuoltu samasta oksasta kuin Hannu Leidénillä. Maya Paakkari ja Aki Louhela heittävät sekaan joitain rivejä johtovokaaleja. Markku Perälä soittaa pianoa.

Louhelan osittain laulama Leavin' you kävisi kuuntelusuosituksesta, jos yksi pitäisi valita.


Kun nyt alkuun on päästy perin onnistuneissa merkeissä, voitaneen seuraavaa lättyä odottaa hieman ripeämmällä aikataululla. Tasaisen vauhdin taulukon toteutuessa joutuisi Apulaissheriffi toivomaan sitä lahjaksi vasta 88-vuotispäivänään.

Ylipäätään tämän lajin jytää soisi maassamme julkaistavan huomattavasti enemmän.

-----

Aiheeseen liittyvää Apulaissheriffin blogissa:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti